REKO-ringen:
Informasjonsarkitektur

Team
2 grafisk designere, 2 interaksjonsdesignere

Rolle
Grafisk/interaksjons-designer

Verktøy & metoder
Figma, Photoshop, Design Thinking (Double Diamond), Personas, Brukerhistorier, User Journal Map

Ferdigheter
Interaksjonsdesign, UX design, Wireframing, Brukerintervjuer, Prototyping, Brukertesting, Universell design, Visuell identitet

Mål
Hvordan kan vi skape en løsning som forbedrer REKO-handel, samtidig som den støtter lokal matproduksjon og gir økonomisk gevinst for produsentene?

Om prosjektet

Dette prosjektet ble gjennomført som en del av emnet Informasjonsarkitektur høsten 2020 på studiet bachelor i grafisk design ved NTNU i Gjøvik. Prosjektet ble utført i samarbeid med tre andre designere, med Eivind Arnstein Johansen som veileder.

Sammendrag av brief

REKO-handel handler om lokalt direktesalg fra produsent til forbruker uten fordyrende og begrensende mellomledd. Etablering av REKO-ringer i Norge er en del av Norsk Bonde- og Småbrukarlag sitt prosjekt Matnyttig, hvor målet er å øke lokalmatproduksjon i Norge samt øke lønnsomhet for produsent og øke bevissthet rundt viktigheten av småskala matproduksjon og lokale produkter. 

Per i dag bruker REKO-ringene Facebook som plattform. Kunngjøring av produkter for salg, pris og utleveringstidspunkt foregår via lukkede Facebook-grupper. REKO-kunder kommenterer ønskede kjøp på produsentens tilbudspost og betaler gjerne med kort eller Vipps i forkant av utlevering.

Gruppen skal konseptualisere og designe et forslag til en ny løsning for direktesalg av lokale produkter basert på REKO-modellen. Det skal brukes prinsipper for brukersentrert systemutvikling og informasjonsarkitektur. Hver gruppe får tildelt en respondent (enten forbruker eller produsent) og skal gjennomføre intervju, transkribere intervjuet (anonymiseres) og dele intervju med de øvrige grupper via emneansvarlig.

Løsning

Målgruppen vi fokuserte på var produsenter av lokal matproduksjon og de som ønsket å kjøpe lokal mat (forbrukere). Målet vårt var å lage en enkel og oversiktlig løsning med fokus på brukervennlighet. Designet ble skapt med tanke på egne definerte verdier og mål, hvor kjøp og salg av lokale produkter ble satt i fokus. Formålet vårt var å gjøre det enklere for forbrukere og produsenter å ta i bruk REKO-handel, og å designe det slik at flere kunne dra nytte av den. Vi ønsket at vår løsning skulle bedre og øke salg og produksjon av lokalmat i Norge.

Previous
Previous

Virtual Reality Therapy – Master's Thesis