Auto Trio:
Client Project

Team
1 Grafisk designer, 1 daglig leder, ansatte

Rolle
Grafisk designer

Verktøy
Photoshop, InDesign

Ferdigheter
Logo redesign, Typografi, Strategisk design

Mål
Hvordan kan vi redesigne logoen for å gjøre den mer distinkt og synlig, samtidig som vi bevarer forbindelsen til selskapets historie og identitet?

Løsning

Logoen er utformet med fokus på tydelighet, lesbarhet og gjenkjennelighet. De blå trekantene skaper en visuell identitet som bygger på selskapets historie – Auto Trio ble grunnlagt av tre menn, som symboliseres gjennom de tre trekantene. Designet er bevisst laget for å være godt synlig på avstand, for eksempel på lysskilt langs motorveien. Logoen har et robust uttrykk som knyttes til bilbransjen, med en kraftig sans serif-skrift som signaliserer styrke og stabilitet. De runde O-ene i teksten kan også assosieres med bildekk, noe som ytterligere forsterker koblingen til bilindustrien.

Beskrivelse

Logoen er i skifttypen Montserrat i tykkelsen semibold. Denne skrifttypen er valgt på grunn av skriftens sirkulære bokstav “O”. Bokstaven “O” kan gi assosiasjoner til et bildekk, hvor da logoen kan knyttes opp mot en bilbransje. Skriften er en grotesk, sans serif skrift (inneholder ingen seriffer) og er monolineær (lik strektykkelse). Det er gjort litt endringer på bokstaven “R” da den ikke skal trekke for mye oppmerksomhet ved å ha for mye karakteristikk. Den er justert slik at sirkelen er blitt mindre og foten litt lenger.

Trekanten består av tre rettvinklet trekanter (60 grader). Selv om bokstaven “A” er likebent og har en vinkel på 66 grader, vil ikke dette utgjøre en stor forskjell visuelt. Trekantene beholder sin originale form og vinkel men er forstørret og satt nærmere hverandre, noe som har ført til en tettere og fyldigere trekant som står i stil med den tykke skriften. Trekantene er spisse i endene og står i stil med de spisse endene på skriftens bokstaver (e.g., bokstaven “A”).

Trekanten strekker seg litt under grunnlinjen og over versalhøyden. Den er derfor større enn bokstavene men vil se optisk lik ut og balansert. Til slutt er det trekanten som vil trekke mest oppmerksomhet.

Previous
Previous

UX design – Fremtind Forsikring

Next
Next

Virtual Reality Therapy – Master's Thesis