Demens Store:
Start-up

Team
1 UX/grafisk designer

Rolle
Grunnlegger og designer

Verktøy
Photoshop, Figma, WordPress

Ferdigheter
Interaksjonsdesign, Visuell kommunikasjon, Visuell identitet, Markedsanalyse, Design for samfunnet

Mål
Hvordan kan vi øke bevisstheten rundt demens og tilby støtte gjennom meningsfulle produkter?

Bakgrunn

Som grafisk og UX-designer ønsker jeg å bruke utdanningen min til å bidra med å løse komplekse samfunnsproblemer. Demens er en hjerteskjærende sykdom som rammer mange mennesker i Norge, og som flere andre, har denne sykdommen kommet meg nært også. I Norge i dag er det lite fokus på denne sykdommen, noe som er underlig med tanke på hvor mange som er rørt.

Demens er en tilstand der hjernen gradvis mister evnen til å huske, tenke, forstå og kommunisere. Det er en hjerteskjærende sykdom som påvirker enkeltpersoner og de rundt. Det krever mye håp og tålmodighet for pårørende, og det finnes enda ikke en som har overlevd demens. I Norge i dag er det over 100 000 mennesker som lever med demens, og tallene vil øke med tiden. Bare forskning kan redde disse menneskene og vår fremtid.

Med dette prosjektet ønsker jeg å sette fokus på betydningen av å støtte demensforskning og å gi håp til rammede og deres pårørende.

Konsept

Demens Store er et selvstendig hjerteprosjekt som står meg nært, og jeg håper det kan bidra til å skape en positiv forskjell i samfunnet. Målet med prosjektet er å rette fokus mot betydningen av å støtte demensforskning, samtidig som det gir håp og støtte til dem som er rammet og deres pårørende.

Prosjektet består av en nettside kalt “Demens Store”, hvor jeg selger egenutviklede produkter som har som mål å rette oppmerksomhet mot demenssaken. Foreløpig har jeg designet et handlenett og en pin, men jeg ser for meg å utvide med flere produkter i fremtiden.

Ved å bruke handlenettet bidrar man til økt synlighet rundt demens og viser støtte til en viktig sak. Hele overskuddet fra salget av handlenettene går til Nasjonalforeningens Demensdugnad.

Forglemmegei-pinnen er designet for å skape et nasjonalt symbol for demens – noe som mangler i Norge i dag, men som er svært etterlengtet. Overskuddet fra salget av pinnen vil også bli donert til Nasjonalforeningens Demensdugnad, for å bidra til forskning og økt støtte til de som er rammet av demens.

I tillegg har jeg opprettet en instagram-konto for “Demens Store”. Denne kontoen vil gi råd og støtte til pårørende, men også skape mer oppmerksomhet rundt temaet. Her kan hvem som helst dele sin historie med omverden. Det kan være råd til andre, gode eller vonde opplevelser med sykdommen. Bidragsyteren velger selv hvor anonym den ønsker å være. Alle bidrag vil bli vurdert før publisering.

Dette prosjektet er drevet av et sterkt personlig engasjement, med håp om å skape bevissthet, engasjement og håp i samfunnet.

Forglemmegei-pinnen

Forglemmegei-pinnen er designet med hensikt til å øke bevisstheten om demens og gi sykdommen et nasjonalt symbol.

I dag lever over 100 000 mennesker i Norge med en demenssykdom, og antallet er økende. Et nasjonalt symbol gir oss en mulighet til å stå sammen og rette oppmerksomheten mot en sak som fortjener langt mer fokus.

Forglemmegei-blomsten, med sitt budskap om å ikke glemme, er en sterk påminnelse om å huske dem som lever med en demens sykdom, selv når deres egne minner svikter. Blomsten er liten og skjør, men samtidig vakker og iøynefallende, noe som kan speile sårbarheten og verdigheten hos personer med demens.

Designet visualiserer tre blomster, som symboliserer styrken ved å stå sammen og vise at vi bryr oss.

Hele overskuddet går til forskning på demens.
Bare forskning kan redde liv.

Du som fortsatt husker, glem aldri oss. Bare forskning kan redde liv.

Du som fortsatt husker, glem aldri oss. Bare forskning kan redde liv.

Talefoten

It means a lot to have the opportunity to highlight the importance of bringing more visibility to the dementia cause. I hope this article can inspire more people to get involved and make a difference.

A big thank you to Talefoten for the wonderful article. I truly appreciate the support and commitment! You can read it in Talefoten, issue 09, 2024.

Previous
Previous

UX Design – Norkart

Next
Next

UX design – Fremtind Forsikring