Norkart:
Summer Internship
Team
1 UX designer, 3 utviklere
Rolle
UX designer
Verktøy & metoder
Figma, Designsystem, Auto layout, Design Thinking (Double Diamond), Personas, Brukerhistorier, User Journal Map, Workshops, Figma-presentasjon
Ferdigheter
UX design, Interaksjonsdesigner, Wireframing, Brukerintervjuer, Prototyping, Brukertesting, Universell utforming
Mål
Hvordan kan vi hjelpe arkitekter med å plassere BIM-modellene sine korrekt på et kart for nøyaktig 3D-visualisering?

Om prosjektet
Jeg jobbet i 8 uker som UX-designer i et tverrfaglig team bestående av tre utviklere og meg som designer. Oppgaven var en reell case for Norkart, og prosjektet vi jobbet med er fortsatt under utvikling i dag. Gjennom internshipet bidro jeg med brukerinnsikt, intervjuer, prototyping og brukertesting. Samtidig samarbeidet jeg tett med utviklerne for å identifisere muligheter og avdekke tekniske begrensninger. Erfaringen har gitt meg verdifull innsikt i tverrfaglig arbeid og eierskap til et reelt prosjekt i et profesjonelt miljø.
-
Anton Tin Phan
WEB UTVIKLER
Studerer master i Informatikk på UiO.
-
Trygve Maukon Myhr
WEB UTVIKLER
Studerer master i Ingeniørvitenskap og IKT på NTNU i Trondheim.
-
Hedda Skåre
WEB UTVIKLER
Studerer master i Ingeniørvitenskap og IKT på NTNU i Trondheim.
-
Maren Lieng Austegard (me)
INTERACTION DESIGNER
Studerer master i Human-Computer Interaction på Høyskolen Kristiania.
Hvem, hva, hvorfor
Vi har lagd en tjeneste for arkitekter,
der arkitekten manuelt kan plassere modellen sin i verden,
slik at BIM-filen (bygningsfilen) blir riktig georeferert og arkitekten kan visualisere bygget på riktig plass i kartet i 3D.
Problemstilling
Arkitekten tegner et bygg i sin programvare (BIM-modell) og eksporterer den til en IFC-fil.
Kartreferansen blir ikke nødvendigvis med i BIM-filen og når IFC-fil leveres fra Arkitekt har sjeldent eller aldri denne korrekt georeferering!
Enklere sagt, den havner på feil plass i kartet.
Det ønsket vi å gjøre noe med!
Innsikt
Vi startet prosjektet med å definere brukergruppen og problemstillingen, og utviklet deretter personas og brukerreiser for å identifisere smertepunkter og behov.
Etter en markedsanalyse intervjuet vi to arkitekter for å skaffe oss en dypere innsikt i kundens forhold til georeferering.






Papir-prototype
Vi gjennomførte en designsprint som resulterte i to løsningsskisser, som ble videreutviklet til papir-prototyper og brukertestet. Basert på tilbakemeldinger utviklet vi lo-fi prototyper i Figma, og endte til slutt opp med en løsning. Denne løsningen har vi brukertestet internt med personer på huset og kontinuerlig iterert.
Siden løsningen er kartbasert, har det vært enklere for oss å teste med den utviklede nettsiden for mer presise tilbakemeldinger. Mot slutten har vi også hatt muligheten til å teste nettsiden med tre arkitekter.
Sitater fra brukertester
“Fint med 2D for å plassere og flytte bygget over lange distanser i kartet.”
— Architect 1
“Veldig fint med en veiledningsside.”
— Architect 2
“Oja, det var enkelt. Genial den her.”
— Architect 3
Design
Vi har hatt et sterkt fokus på å utvikle et ryddig og brukervennlig design, der kun de nødvendige funksjonene er inkludert for å gjøre det så enkelt som mulig for brukerne å ta i bruk tjenesten. For å sikre god universell utforming har vi benyttet tydelige fargekontraster, samt implementert tooltip og klare tilbakemeldinger som forbedrer brukeropplevelsen og reduserer usikkerhet.
Underveis i prosjektet har vi møtt noen tidsmessige utfordringer som har ført til enkelte begrensninger i den tekniske implementeringen. Dette gjelder spesielt muligheten for bedre rotasjon av modellen og utviklingen av en annen løsning for funksjonen "sett inn" av modellen. Til tross for disse utfordringene har vi jobbet målrettet for å levere et funksjonelt og intuitivt design.

















Vi har arbeidet smidig med et tett samarbeid med hverandre og resten av Norkart teamet. Vi har hatt morgenmøter hver dag, og god dialog med produkteier underveis i hele prosessen.