PwC:
Design Explore Internship
Team
4 tjenestedesignere
Rolle
Tjeneste designer
Verktøy & metoder
Figma, Double Diamond (Utforske, Definere), PESTLE-analyse, Future Wheel, Crazy 8, User Journal Map, Workshops, AI (illustrasjoner), Figma-presentasjon
Ferdigheter
Systemorientert design, Spekulativ design
Mål
Hvordan kan vi designe en konkurrent til Ruters selvkjørende biler i 2030 som er tilpasset behovene til eldre?

Om prosjektet
Jeg fikk muligheten til å delta i Design Explore sammen med 11 andre designstudenter fra AHO, UiO og NTNU. Design Explore er et intensivt program hvor studenter for prøve seg som tjenestedesignere hos PwC. Vi ble delt inn i tre grupper med hver vår målgruppe, og min gruppe fikk "eldre" som tema. Casen, i samarbeid med Ruter, gikk ut på å designe en "ond" konkurrent til deres selvkjørende biler i 2030.
Vi besøkte Ruters garasje, mottok briefen, og fikk testet en av deres selvkjørende biler. Ruters visjon, "alle mennesker skal oppleve en følelse av bevegelsesfrihet", var en viktig føring for vårt design rettet mot eldre.
Ruter tester allerede i dag tjenesten "Hent", et billigere og mer bærekraftig alternativ til taxi med samkjøring. Denne tjenesten er ment å utvikles til et nettverk av selvkjørende biler som kan erstatte privatbiler og bidra til en grønnere fremtid. Vår oppgave var å designe en fremtidig konkurrent som kunne utfordre Ruters posisjon i 2030, slik at de kan forberede seg på mulige markedsutfordringer.
Ruter's visjon
Alle mennesker skal oppleve en følelse av bevegelsesfrihet
Spekulativ design
I spekulativ design er det avgjørende å stille spørsmål som utfordrer fremtidens muligheter: "Hva om fremtiden så slik ut?" Vi fokuserte på strategiutvikling ved å bruke signaler og trender til å forutsi hva som kunne forme fremtiden. Målet var å skape noe som virkelig ville gi Ruter en "punch in the face" – noe som ville sjokkere og utfordre dem, i stedet for å være passive som Sony Ericsson var i møte med nye teknologiske trender.
Prosess
Vi fulgte Discover og Define-fasene i Double Diamond-metoden gjennom hele prosessen. Prosjektet startet med å definere brukergruppen og problemstillingen for å identifisere smertepunkter og behov. For å avdekke relevante trender og signaler, benyttet vi PESTLE-analyse. Deretter fokuserte vi på to trender og brukte Future Wheel-metoden for å utforske mulige fremtidige konsekvenser ved å stille spørsmål som “Hva skjer hvis… og hva skjer da?”
Vi gjennomførte deretter en Crazy 8 for brainstorming, hvor vi utviklet flere konsepter. Etter en grundig gjennomgang av disse, valgte vi raskt ut to hovedkonsepter å videreutvikle.





Sy-bussen
TRENDER/SIGNALER:
Håndarbeid er populært blant yngre og eldre
Unge er interessert, og eldre har kunnskap
Gjenbruk
OM KONSEPTET:
En tjeneste som gir noe til de eldre og yngre i samfunnet
Utveksle kunnskap: Unge får lære nye sy-tips, mens eldre har mye kunnskap de ønsker å dele
De eldre får sosial stimuli samtidig som de får bidra med å gi noe til samfunnet
Reduserer ensomhet blant eldre
Delta med fin kunnskap og få en gratis tur
Utfordring: tillit til ny teknologi
Tilretteleggelse av eventer (UTPÅ)
TRENDER/SIGNALER:
Ensomhet bland eldre
Få med førerkort/vanskeligheter med å kjøre
OM KONSEPTET:
En bil som kjører deg direkte til et arrangement med andre i samme aldersgruppe
En bil som henter deg rett utenfor døren
Mulighet å knytte bekjentskap
Eventet starter allerede i det du setter deg i bilen
UTPÅ
HVEM:
En tjeneste for pensjonister 67 år og oppover, både funksjonsfriske og de med behov for hjelp.
HVA:
Et kontaktpunkt mellom tilbydere (event) og brukere (den eldre målgruppen).
HVORDAN:
Påmelding (app, web, verge, ringe, kommunalt) – Hentes hjemme – Opplevelse knyttet til event i bilen (musikk, fakta, quiz, icebreaker) – Ankomst på event – Hentes og leveres hjem
HVORFOR:
Ensomhet
Terskel for å finne/bli med på nye opplevelser
Dårlig til beins (utendørs mobilitet)
Mye tid
Glad i biltur
Mistet førerkort/usikker kjører